De eerste stap die gezet is om het kraanschip Nooitgedacht groen te maken, is het veranderen van brandstof. Wij zijn overgegaan op GTL Fuel brandstof die gebruikt wordt voor alle motoren aan boord van de Nooitgedacht.
Vervolgens is er een meting aan de pijp gedaan om te kijken wat de brandstof met de hoofdmotor heeft gedaan. De Caterpillar C18 was een CCR I motor, maar door het gebruik van de GTL is de hoofdmotor qua uitstoot drastisch naar beneden gegaan. Zo waren de uitstootcijfers lager dan de normen en eisen die gesteld worden aan CCR II motoren en hebben wij daardoor een CCR II certificaat op de hoofdmotor gekregen.
De tweede stap die gezet is, is het overgaan op een elektrisch systeem. Door aan boord gebruik te gaan maken van maar één elektrische generator, wordt er een optimale brandstof besparing behaald, wat een lagere verontreinigde belasting geeft op het milieu.
Door dit elektrisch systeem is de voortstuwing, boegschroef installatie en de PLM kraan uitgerust met een elektromotor. Normaal gesproken werden deze door een dieselmotor aangedreven. Tevens is er een ‘microgrid’ installatie geïnstalleerd om het boordnet te voeden.
PMS
Door een geavanceerd ‘Power management systeem’ (PMS) is het mogelijk om de generator op het meest efficiënte toerental te laten draaien, zodat het verbruik en de uitstoot tot een minimum gereduceerd worden.
De Volvo generator is uitgerust met een Solfic nabehandelingssysteem. De roetuitstoot wordt hiermee met 95% gereduceerd, de stikstofoxiden (NOx) met 80 tot 90%.
Ureum
Een bepaalde hoeveelheid ureum wordt verneveld en gemengd met de uitlaatgassen. Het ureum wordt dan omgezet in ammoniak, benodigd voor het reductieproces. Ammoniak reageert in aanwezigheid van de katalysator selectief met de NOx (NO en NO2) en vormt onschadelijk stikstof, water en kooldioxide.
Roetfilter
De roetfilter is een honingraat van keramiek met de kanalen om en om afgedicht. De uitlaatgassen worden via de inlaatkanalen door de poreuze wanden van de roetfilter naar de uitlaatkanalen geleid. De gassen worden vrij doorgelaten terwijl het roet zich tegen de wanden verzamelt.
Scheepvaartbedrijf B.T.O. blijft streven naar een duurzame, milieubewuste en innovatieve bedrijfsvoering. Dit zijn termen die bij ons hoog in het vaandel staan.
Direct contactWe kunnen concluderen dat er een mooi resultaat is behaald:
Toekomst bestendig
Door in te spelen op de in de toekomst gestelde emissie eisen, is het toepassen van een elektrische/hybride aangedreven motoren een pluspunt. Het kraanwerk is vaak midden in de stad en is in de nieuwe situatie dus ook schoon aan het werk (minder geluidsoverlast en minder uitstoot).